Snøkam logo Tilbake

Aksel Øvern

Daglig leder i Snøkam 💻 🕺🏼
Aksel Øvern
aksel.overn@snokam.no
+47 970 98 652
Aksel er prosjektleder og daglig leder i Snøkam. Han har bakgrunn som sivilingeniør fra NTNU hvor han tok en hybridgrad som kombinerte fagområdene kybernetikk, produktutvikling og prosjektledelse. Aksel er også visekorporal fra den norske hæren hvor han tjenestegjorde i fallskjermjegertroppen, en aktiv privatflypilot, og tidligere idrettsutøver på elitenivå. Med en unik kombinasjon av teknisk ekspertise og sterk forretningsforståelse, har Aksel spesialisert seg på å skape struktur og effektivitet i komplekse prosjekter. Han har bred erfaring med ledelse av tverrfaglige team og er kjent for sin evne til å sikre leveranser av høy kvalitet – til rett tid og innenfor budsjett. Gjennom fem ulike engasjement har han demonstrert sin kapasitet til å drive tekniske prosjekter fra konsept til vellykket implementering, med et sterkt fokus på kostnadseffektivitet og kundeverdi.
Prosjektledelse
Cloud

Prosjekter

Storebrand
01.2023 -
Som en del av Storebrands strategiske initiativ under programmet CEP Tellus, ble Team Digitalt Salg etablert for å modernisere konsernets digitale salgsplattform rettet mot bedriftsmarkedet. Hovedmålet var å migrere CRM-systemet fra Microsoft Dynamics til Salesforce, samtidig som det ble utviklet en ny, helhetlig selvbetjeningsløsning for bedriftskunder - BOSS (Bedriftens One Stop Shop). BOSS-prosjektet har skapt betydelig verdi for Storebrand ved å forenkle og effektivisere salgsprosessen for bedriftskunder, noe som har resultert i økt kundetilfredshet og reduserte driftskostnader. Plattformen gir kundene en sømløs, helhetlig selvbetjeningsløsning som gjør det mulig å kjøpe pensjons- og forsikringsprodukter på en rask og intuitiv måte, uten behov for manuell assistanse. Dette har ikke bare forbedret kundeopplevelsen, men har også frigjort interne ressurser og bidratt til økt operasjonell effektivitet. Implementeringen av Salesforce som nytt CRM-system har også gitt Storebrand en mer robust og skalerbar teknologisk plattform, som muliggjør bedre innsikt i kundeadferd, mer målrettet salgsstrategi og økt konkurransekraft i markedet.
Salesforce
Gearset
Jira
Confluence
Prosjektledelse
Scrum
Agile Metodikker
Polestar
01.2021 - 06.2022
Aksel var teamleder og Scrum Master for CX Development Team, et initiativ under Polestars Global Customer Insight & Analytics. Prosjektets mål var å forbedre den digitale kundeopplevelsen ved å videreutvikle og implementere Salesforce-plattformen på tvers av flere markeder. Dette omfattet utvikling av nye funksjoner for å optimalisere kundeinteraksjoner og forbedre driftsstøtte for selskapets globale operasjoner. Både på kort og lang sikt har prosjektet skapt betydelig verdi for Polestar ved å styrke den digitale kundeopplevelsen, redusere manuelle prosesser og forbedre effektiviteten i kundeservice og driftsstøtte. Implementeringen av Salesforce-plattformen har gjort det mulig for Polestar å tilby mer personaliserte og effektive kundeinteraksjoner, samtidig som selskapet har fått bedre innsikt i kundeadferd og preferanser. Dette har bidratt til økt kundetilfredshet, raskere responstid og en mer strømlinjeformet drift på tvers av markeder.
Salesforce
Gearset
Bitbucket
Jira
Confluence
Scrum
Teamledelse
Agile Metodikker
Insr Insurance
04.2020 - 01.2021
Insr Forsikring igangsatte et strategisk initiativ for å utvikle en online konfigurator som kunne brukes på tvers av selskapets forsikringsprodukter. Målet med prosjektet var å forbedre kundeopplevelsen ved å gjøre det mulig for kunder å skreddersy sine forsikringsløsninger digitalt, samtidig som interne prosesser ble effektivisert. Prosjektet involverte utvikling og implementering av løsninger på Salesforce- og Vlocity-plattformene, med et sterkt fokus på automatisering, skalerbarhet og smidig leveranse. Gjennom vellykket implementering av prosjektet oppnådde Insr Forsikring betydelige gevinster i form av økt operasjonell effektivitet og forbedret kundeopplevelse. Den nye online konfiguratoren reduserte behovet for manuelle prosesser, noe som førte til raskere saksbehandling og høyere nøyaktighet i tilbuds- og salgsprosesser. Videre sikret Aksels arbeid med standardisering av release-prosesser en mer forutsigbar og stabil leveranse av nye funksjonaliteter, noe som ga Insr en sterkere teknologisk plattform for videre vekst og innovasjon.
Salesforce
Vlocity
Vlocity DX
Jira
Confluence
Versjonskontroll
Endringsledelse
Telia Norway
01.2019 - 04.2020
Telia igangsatte et strategisk initiativ for å optimalisere og modernisere sin Salesforce-plattform for bedriftsmarkedet. Målet med prosjektet var å effektivisere og automatisere behandling av repeterende oppgaver, spesielt relatert til leveranse av pakkeløsninger for bedriftskunder. Prosjektet var en del av Telias Digital Enterprise-avdeling og fokuserte på å forbedre interne prosesser, redusere manuelt arbeid og øke kundetilfredsheten gjennom smartere og mer effektive salgs- og leveranseprosesser. Prosjektet bidro til å gjøre hverdagen enklere for Telias ansatte ved å automatisere flere av de repeterende oppgavene knyttet til leveranse av bedriftsløsninger. Dette førte til mindre manuelt arbeid, færre feil og raskere behandling av kundehenvendelser. De nye løsningene i Salesforce gjorde det lettere for selgere og kundebehandlere å få oversikt over prosesser og kundeinformasjon, noe som resulterte i mer effektive arbeidsdager og bedre kundeservice. Ved å innføre smidig metodikk og tydeligere arbeidsrutiner fikk teamene en mer strukturert måte å jobbe på, med bedre prioritering av oppgaver og økt forutsigbarhet i leveransene.
Salesforce
Vlocity
Jira
Confluence
Scrum
APEX
Teamledelse
Norkring
10.2018 - 01.2019
Norkring ønsket å erstatte sitt eksisterende salgssystem med en skybasert løsning for å forbedre kundeoppfølgingen og effektivisere salgsprosessene. Prosjektets mål var å implementere Salesforce Sales Cloud som et nytt CRM-system for å gi bedre oversikt over kunder, automatisere salgsprosesser og forbedre rapportering og analyse. Innføringen av Salesforce Sales Cloud ga Norkring bedre innsikt i sine salgsprosesser og gjorde det enklere for selgerne å følge opp kunder og avtaler. Automatiseringen av rutinemessige oppgaver frigjorde tid for salgsteamet, slik at de kunne fokusere mer på kundepleie og nye forretningsmuligheter. Med den nye CRM-løsningen fikk Norkring en mer strukturert og effektiv arbeidsflyt, noe som bidro til økt salg og bedre samarbeid mellom avdelinger.
Jira
Confluence
Salesforce
APEX
Akseptansetesting
Kongsberg
06.2015 - 08.2016
Prosjektet, kalt Coastal Shark, hadde som mål å ombygge en vannscooter til et ubemannet overflatefartøy (Unmanned Surface Vehicle – USV) for fjernstyrte operasjoner. Fartøyet skulle kunne utføre oppdrag autonomt i krevende maritime miljøer. Prosjektet omfattet mekaniske og elektroniske modifikasjoner av vannscooteren, utvikling av styringssystemer og testing av operativ funksjonalitet. Prosjektet ga Kongsberg verdifull innsikt i mulighetene for å utvikle autonome overflatefartøy og bidro til selskapets videre satsing på ubemannede systemer. Den vellykkede ombyggingen av vannscooteren demonstrerte hvordan eksisterende teknologi kunne tilpasses til nye bruksområder, og ga et solid grunnlag for videre utvikling av autonome løsninger for både kommersielle og militære formål.
CAD
SolidWorks
Mekanikk
Robotikk

Nysnø: Hvorfor Blockchain? ⛓️⚡️

Blokkjedeteknologi har raskt blitt et hett tema innen teknologi og økonomi, men mange lurer fortsatt på hva som gjør denne teknologien så revolusjonerende. I denne artikkelen vil vi se nærmere på to sentrale konsepter som blokkjedeteknologi introduserer; unikt og tid. Disse konseptene kan hjelpe oss å forstå hvorfor blokkjeder kan endre måten vi håndterer digital informasjon på.

Aksel Øvern
10. juni 2024 - 3 min lesetid

Referanser

Fredrik Cederlöf (Head of Insight & Analytics | Polestar)
“I have worked with Aksel in our CX Development Team now for more than 6 months. He shows a winning attitude and high engagement together with strong competence in his field. Furthermore, Aksel has a can-do attitude, always professional and helpful and sees into the details of his deliveries. The innate ability to always improve and refine leaves a structure behind him that other people can envy. With Aksel’s help we have gone from good to great in making our global customer care operations shine within the company. He and the teamwork are highly appreciated not only within the CX function, but also in the Management Team. I would really recommend Aksel to any other organization.”
Axel Sundqvist (Head of CRM | Polestar)
“Aksel has been a tremendous asset to the Polestar CRM implementation. Since fall of 2020 he has been the team lead and scrum master for the CX team, coordinating all development activities regarding Customer Care and Customer Experience, driving that team to great progress and innovation which has helped the business in a massive way. In his role as scrum master, he has implemented ways of working which have been adapted across the CRM organization and always lead as a good example for the group. His structured way of working together with an agile mindset has been a great asset for Polestar and I sincerely hope we get to keep him on the project for a perceivable future.”

Arbeidsgivere

Daglig leder i SnøkamSnøkam logo
2023 -
Associate Manager i Accenture
2018 - 2023
Prosjektingeniør i Kongsberg
2015 - 2016

Utdanning 🎓📚👨🏻‍🎓

Mastergrad i Produktutvikling (NTNU)
2013 - 2018
Masterstudie i Kybernetikk og robotikk (NTNU)
2013 - 2015
Visekorporal i Fallskjermjegertroppen (Forsvaret)
2012 - 2013

Kontakt meg

Aksel Øvern
aksel.overn@snokam.no
+47 970 98 652